מה ההבדל בין כתר זמני וכתר קבוע

ההבדל המרכזי בין כתר זמני לקבוע הוא החומר ממנו הכתר עשוי. בעוד שכתרים קבועים עשויים ממגוון חומרים עמידים, חזקים ומותאמים היטב לגוף האדם כתר זמני עשוי מאקריל, חומר פלסטי. הוא לא מיועד לשימוש ארוך טווח כמו כתר קבוע והוא משמעותית פחות עמיד וגם פחות אסתטי. כתר קבוע עמיד לשנים רבות, משתלב מצוין בקשת השיניים מבחינת גודלו והגוון שלו. הוא מותאם ספציפית לשן עליה הוא מורכב כולל המיקום שלה בקשת השיניים (שן טוחנת למשל זקוקה לכתר מחומרים עמידים במיוחד כדי לשאת עומסי לעיסה כבדים).

מתי עושים כתר זמני ומתי עושים כתר קבוע?

כתר קבוע הוא השלב האחרון בשיקום שן חולה, בעיקר אחרי טיפולי שורש. המטרה של כתרים בשיניים היא להגן על השן מחדירה של חיידקים מזיקים, לשמור על שלמות המבנה שלה ולשמש ככיסוי מגן בעת לעיסה. כתר זמני מונח בין טיפולים מורכבים בדרך כלל כדי לשמור על אסתטיקה ופונקציונליות ולהגן על השן בתקופת הטיפולים.

האם כתר קבוע מיד לאחר טיפול שורש עדיף על כתר זמני?

המטרה של טיפול שורש היא לשקם את השן החולה מדלקת חמורה שחדרה לשורשי השן. הטיפול בדרך כלל מתחלק למספר פגישות בהן רופא השיניים מבצע את הניקוי ומטפל בדלקת. אחרי שהרופא משוכנע שהשן אכן שוקמה לרוב יונח מבנה ועליו בסופו של דבר כתר. הכתר יכול להיות זמני או קבוע. את הכתר הקבוע אפשר גם להניח בין טיפולים כדי לשמור על הפונקציונליות של השן ובמיוחד בשיניים קדמיות כדי לא להתפשר על האסתטיקה של קשת השיניים.

אך במקרים מסוימים בהחלט מומלץ להשאיר את הכתר הזמני לתקופה מסוימת לפעמים אפילו מספר חודשים. הסיבה לכך היא פרקטית בעיקרה. אם טיפול השורש לא הצליח, טיפול שורש חוזר פשוט יותר לביצוע כשיש כתר זמני כי אין צורך להסיר את הכתר הקבוע. בנוסף, אם יוחלט בסופו של דבר בכל זאת לעקור את השן המטופל חוסך את העלות של הכתר הקבוע.

לכמה זמן אפשר להישאר עם כתר זמני? מתי נכון להחליף אותו לקבוע?

אם הוחלט להניח כתר זמני לאחר הטיפול, הזמן הנכון להחליף אותו לכתר קבוע יוחלט על ידי רופא השיניים. הרופא יבחן את השן ויוודא שהיא אכן שוקמה, שאין חזרה של הדלקת והשן מוכנה לסיום התהליך הטיפולי. חשוב לציין שרופא שיניים מנוסה ידע לאבחן את מצב השן, להעריך את סיכויי ההצלחה של ההליך נכון  ועשוי להמליץ דווקא להניח כתר קבוע מיד בתום הטיפול. מדובר על החלטה שדורשת ידע, מקצועיות וניסיון.

מה עושים עם כתר זמני שנפל?

כתר זמני לא מודבק לשיניים בחוזקה כמו כתר קבוע. הוא לא אמור ליפול אך הדבר בהחלט יכול לקרות אם לועסים מזון קשה, מסטיק או מקבלים חבלה באזור השיניים. במקרים מסוימים כתר זמני שנמצא זמן רב על השן יכול ליפול מפאת עייפות החומר. במידה וכתר זמני נפל חשוב ליצור קשר עם מרפאת השיניים לקבלת הנחיות מדויקות וכמובן קביעת תור לרופא לבדיקת מצב השן והדבקה חוזרת של הכתר. בינתיים אפשר לנסות להחזיר את הכתר למקומו בעזרת מעט משחת שיניים או דבק לתותבות. כמובן שאין לזרוק את הכתר הזמני ויש להגיע איתו למרפאת השיניים. יש לשטוף אותו במים פושרים ולאחסן אותו בקופסה קטנה ללא מים עד להגעה למרפאה.